masak bubur nasi


Dan ini adalah rupabentuk bubur nasi saya yang simple tapi sedap. Saya guna beras basmathi faiza kashmir- kalau beras yang tak perlu air banyak boleh kurangkan sedikit kuantiti air.


Easy Chicken Rice Congee Porridge Bubur Ayam

Minggu lepas tetibe rase teringin giler nak nak makan bubur nasi dengan lauk ikan bilis masak kicap.

. Saya tak letak sebarang sukatan. Setelah hampir siap masukkan daun bawang dan bawang goreng. Biarkan nasi tu kembang 10kli ganda.

Terpulang nak buat banyak mana pun kerana caranya sama sahaja. Pastu dia makan jugak nasi sikit hilangkan kempunan. Tapi sangat cair sebab termasin.

1 mug beras bersamaan dengan 6 mug air. Tu pun parents dengan adik aku dapat makan sekali. - Saya gunakan mug dibawah untuk sukatan beras.

Kemudian masukkan lobak merah dan isi ayam. Ibu pon suke tapi ingat korang tak suke. Mula-mula rebus beras atau nasi dengan halia dan kiub ayam sampai jadi bubur.

Proses ini biasanya memakan waktu sekitar 15-30 menit. Masa saya masak tu abah dah bising. Saya kena tambah air lebih sikit.

Selembut sutera ini mungkin bubur nasi yang paling lama untuk dimasak dan memerlukan kesabaran dimasak di atas dapur dengan api perlahan. Ini cara masak bubur nasi paling cepat pantas dan mudah. Masak nasi sehingga biji nasinya mengembang dengan besar dan hampir menjadi bubur.

Seterusnya isikan air secukupnya dan letak di tengah-tengah rice cooker. Kacau seketika masukkan garam secukup rasa. Jom lihat resepi bubur nasi versi saya.

Membantu saya yang kadang suka bingung mau masak apa ada beragam pilihan resep masakan. Kemudian masukkan dagingcarrotkentang1 kuib ayambawang goreng. Nasi yang dalam rice cooker kita masak macam sukatan biasalah ya.

Kalau air kering tambah lagi hingga jadi bubur. Kemudian panaskn minyak 1 sudu besar dan tumis bwang putih. Antara bahan-bahan yang aku perlukan.

Kalau aku masak suku pot je. Kali ini saya masak 1 mug setengah beras bersamaan dengan 9 mug air. Mula-mula cuci beras hingga bersih.

Masukkan dalam bekas tertutup dan simpan dalam peti beku semalaman. Isi ayam ni boleh juga disimpan sikit untuk ditaburkan atas bubur masa nak makan nanti. Gerenti lembut dan tak perlu tunggu lama.

Kalau nak lembek kurangkan beras. 1136 resep bubur nasi ala rumahan yang sederhana dan lezat dari komunitas memasak terbesar dunia. Nasib ko la kan P.

Tujuannya adalah agar kaldu dan beras semakin tercampur hingga menjadi kental. 1pot nasi air dalam 6pot bekas sama biarkan dimasak agak-agak suku kembang. Telur hancur masak kicap.

Seterusnya masukkan lada sulah lada hitam nk guna lada hitam. Lihat juga cara membuat MPASI 8m Bubur Nasi Uduk Ayam dan masakan sehari-hari lainnya. CARA MASAK BUBUR NASI DALAM 15 MINIT TANPA PRESSURE COOKER.

Juga bisa menemukan ide resep masakan dengan bahan makanan. Keluarkan dari peti beku masukkan air dalam periuk dan letakkan beras ke dalam periuk. Semakin sering beras diaduk maka hasilnya pun bubur nasi akan semakin lembut dan tidak menggumpal.

Kalau kat rumah dulu aku cakap teringin nak makan bubur mak aku cakap Eh ko pon suke makan bubur. Bubur nasi Kantonis tradisional juga dikenal sebagai congee dan selalunya dimakan bersama hidangan lain. Bukan saya cakap family yang cakap.

Aduk beras secara merata teratur dan perlahan agar bulir beras cepat pecah dan menjadi bubur. Masukkan halia bawang putih lobak merah isi ayam dan kiub ayam. Nanti bila korang dah masak bubur nasi cara macam ini korang akan tahu perbezaan tu.

Haa beginilah cara buat bubur nasi yang senang dan ringkas. Esoknya taraaaaaaaaaaaaa terhidang pagi2 bubur nasi dengan lauk ikan. - Beras ikut korang lah nak masak berapa banyak.

Beras dalam cawan dibahagikan kepada 3 bahagian. Ambil 2 ulas bawang putih dipotong didadu. Cara bubur nasi.

Tips masak bubur nasi dengan cepat. 1 beras 2 air. Agak-agak macam buat bubur.

Rendam beras dalam 2 -3 jam kemudian bilas bersih. Perlu dikacau setiap setengah jam supaya bijian tidak melekat pada bahagian bawah.


Pin On Just For You


Pin On Ide Makanan


Demi Menyenangkan Hati Suami Saya Mencoba Membuat Bubur Ikan Yang Sangat Digemarinya Sewaktu Dia Bekerja Di Singapor Makanan Resep Makanan Makanan Dan Minuman


Bubur Nasi Daging


Porridge Baby Food Recipes Food Recipes


Dapur Tanpa Sempadan Bubur Nasi Sup Ayam Berkacang Memasak Sup Ayam Resep Makanan


Resep Bubur Udang Ala Restoran Chinese Food Buat Sarapan Spesial Recipe Memasak Resep Udang


Bubur Nasi Beras Perang Plus Ayam Ayam Nasi Beras


Bagaimana Cara Nak Masak Bubur Nasi Pedas Makanan Pedas Nasi Makanan


Pin On Koleksi Resepi Masakan


Dapur Tanpa Sempadan Makan Bubur Lagi Sedap Makanan Resep Masakan Asia Resep Makanan


Bubur Lambuk Video Recipe Video Food Network Recipes Asian Recipes Cooking Recipes


Bubur Kacang Hijau Cooking Delicacy Malaysian


Fauziahsamad Com Bubur Nasi Best Dimakan Di Hari Panas Makanan Resep Makanan Sayuran


Dapur Tanpa Sempadan Bubur Nasi Tomyam Resep Makanan Makanan Dapur


Pin Page


Pin On Petua


Bubur Nasi Congee


Porridge

Related : masak bubur nasi.